De ballen van Jon Hamm, Janet Jackson en Madonna

madonna nw

Onlangs publiceerde het populaire Britse dagblad The Daily Mail foto’s van Jon Hamm, de razend knappe acteur die Don Draper vertolkt in de bewierookte tv-serie Mad Men. Op de foto liep hij in Manhattan met zijn lieftallige blonde geliefde, de actrice en scenarioschrijfster Jennifer Westfeldt, met wie hij al een half leven samen is. Ze vormen het ideale Amerikaanse paar: Barbie en Ken, maar dan met hersens.

En met geslachtsdelen. Op de foto’s droeg Hamm een dunne, katoenen zomerbroek en daaronder praktisch niets, zodat met een beetje beweging en de wind erop zijn hele zaakje zich gedetailleerd aftekende. De Dailymail, lachend in haar vuistje, publiceerde een hele trits foto’s van zijn ‘moose knuckle’ (het mannelijk equivalent van ‘camel toe’), maar repte er met geen woord over in het begeleidende artikel. De redactie zat zich te verkneukelen op het gejoel dat uit de commentaarsectie zou opstijgen. En ja hoor, dat deed het. Toch werd er geen trend geboren waarbij we dagelijks worden vergast op de faits divers uit het leven van de mannelijke celebrity en, net als bij zijn vrouwelijke evenknie, rijkelijk geïllustreerd met ‘onthullende foto’s’. Het incident was niets meer dan een bliepje op de radar.

En ook deze column gaat natuurlijk niet over de beroemde man en zijn attributen. Het heer-lijk naakt mag dan wat vaker te bewonderen zijn in de reclame, glad geschoren en bulkend in een witte slip, op tv en in de film of in de roddelpers zien we er maar zelden iets van. Dat heeft te maken met ‘control’. Wereldse macht en seksuele kwetsbaarheid verhouden zich nu eenmaal slecht tot elkaar.

Control stond ook centraal aan het begin van Janet Jacksons fenomenale carrière als popster: het was de titel van haar derde album. Het verlies van controle, gedurende de halftime show van de Superbowl in 2004, markeerde wellicht het dieptepunt van haar carrière. Tijdens die show waren de touwtjes volledig in handen van Justin Timberlake, die nog in de luiers lag toen Janet al wereldwijd de hitlijsten bestormde.

Bij de performance van zijn Rock Your Body zagen we Jackson als een edelfigurant om Timberlake heen dartelen. Toen hij de laatste regel zong -  Bet I’ll have you naked by the end of this song - rukte hij het rechterdeel van haar bovenstukje los, waarbij het publiek werd getrakteerd op een wat ongemakkelijk uitstulpende blote borst met tepelsieraad. Janet keek er zogenaamd verschrikt bij. Heel Amerika stond op zijn achterste benen.

Op zich was het een tamelijk puberale vertoning van een jongen die zich kennelijk van het hem aanklevende imago van ideale schoonzoon wilde bevrijden. Dat Janet zich voor die flauwe grap leende – want dat het een ongelukje was, dat geloofde niemand – is moeilijker te begrijpen.

Nee, dan de acht jaar oudere Madonna. Madonna begon haar carrière met ‘boytoy’ op haar riem en de punt-bh van Jean-Paul Gaultier. Vijfentwintig jaar later dartelt haar eigenste boytoy achter haar aan op het podium.  Tijdens een concert in Istanbul afgelopen zomer gaf zij een kleine striptease ten beste, waarin ze triomfantelijk en geheel eigenhandig haar rechterborst uit haar bh kieperde. Meteen daarop keerde ze het publiek de blote rug toe. Daarop stond te lezen: NO FEAR.

Er ontstond geen rel, al werd het gebaar, onder andere in The Daily Mail, breed uitgemeten en bespot. Hier was dan ook geen suggestie van seksuele overweldiging; Madonna was ‘in control’. Het publiek in Istanbul – al een wereldstad voordat de eerste Europeaan een voet op Amerikaanse bodem had gezet – juichte de tiet van Madonna extatisch toe.

Maar Madonna en Janet blijven vrouw en moeten dus met de billen en de ballen bloot. Zo blijf je, eh, actueel. De ballen van Hamm daarentegen zullen de meeste mensen worst wezen.

Tekst: Semira Dallali

SemiraD